Nik Aziz Memang Wahhabiy Wahai Maharaja Zhou !

Wednesday, July 7, 2010

Atas sebab menjelaskan fakta tentang status Nik Aziz yang dipertikaikan kewahabiannya oleh Maharaja Zhou dan keengganan beliau menerima dakwaan pihak berkuasa bahawa Wahhabiy adalah punca terrorist dan militan maka saya bentangkan penulisan blogger Hafiz Handasah yang ada dipetik oleh Unspinner di sini. Antara lain :

# Mengatakan Allah duduk bersila di atas Arsy seperti dia duduk bersila

# Mengatakan Allah turun pada langit bumi

# Menyifatkan Allah dengan sifat yang tidak layak bahkan menghina Allah seperti sifat 'samseng'

# Menghina nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم sebagai budak kampung

# Mengatakan sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلمmeniru ajaran Kristian

# Menghina institusi pondok

# Mengkafirkan seteru politik (UMNO) dengan mengatakan mereka berakidah seperti komunis dan ayah pin yang kafir

# Mengatakan Kristian laknatullah boleh menggunakan nama Allah dalam Bible mereka

Perkaitan antara Wahhabiy dan Militan boleh dibaca di bawah artikel ini...Tujuan saya mengulas topik ini hanya satu : membetulkan fahaman ASWJ tanpa dikotori NAJIS WAHHABIY yang boleh menjadikan kita berpecah belah.

Memang betul Wahhabiy di Malaysia belum sampai ke peringkat melakukan pengeboman tetapi harus diingat bahawa cubaan mereka yang terpengaruh dengan fahaman ini untuk tujuan itu sudah ada. Namun gagal kerana faktor faktor tertentu.

Juga kita harus ingat sejarah Wahhabi menunjukkan mereka akan menggunakan politik untuk mendapat kuasa bagi membalas dendam terhadap sesiapa antikan ajaran mereka. Lihat bagaimana mereka sudah pun aggresif 'membunuh' ulama ulama kita termasuk Mufti dengan meletakkan gelaran konservatif dan membuat serangan 'peribadi'. Segala Jabatan Agama diperlekeh dan Asri juga pernah mencabar JAIS menangkap beliau pada 2007 atas alasan tiada tauliah. Ini menurut info Ust Zamihan Al Ghari yang saya dapat semalam.

Jika dilihat segala tindakan yang mereka buat contohnya membuat kursus dan mencetak buku secara percuma hanya mampu dibuat oleh mereka yang mempunyai dana kewangan yang banyak.

Dari mana duit itu datang ? Wallahu A'lam.Kajilah dan maklumkan kepada saya jika anda mendapat maklumatnya.

Cuba lihat bagaimana kuatnya serangan mereka di alam siber dan bagaimana tersusunnya Youtube Facebook dan Blog !

Sekali lagi saya nak tanya siapakah yang menaja pelajar ke Madinah secara percuma untuk menjadi pendakwah Wahhabiy yang dijenamakan semula atas nama Salafi ? Siapa yang mencetak Fatwa Ibnu Taimiyyah lalu diedar percuma di Mesir sehingga fahaman ini menular juga di sana selepas itu ? Siapakah memberi ganjaran kepada pengajar fahaman ini di Malaysia ? Lihat bagaimana imam ditukar kerana enggan mengikut ajaran Wahhabi yang diaktifkan semula oleh Dr Asri http://www.malaysiakini.com/news/113749 hingga menyebabkan seramai 200 penduduk telah menentang tindakan tersebut.

Isu ini bukan isu politik tetapi isu akidah! Maka ia sangat penting difahaman khasnya pemimpin dan ulil amri kita. Sahabatku Maharaja Zhou jangan terkeliru antara isu politik dan isu agama. Biarkan perkara ini diselesaikan oleh ahli agama kita. Bukan yang bukan ahli tetapi nak menunjuk nunjuk mahir serba serbi tentang agama. Contoh anda cari sendiri.

Saya percaya para Mufti 1Malaysia yang alim lagi warak sedar ancaman fikrah sesat ini maka saya cadangkan kita menyebar luas segala penerangan dan fakta. Jangan sampai kita semakin berpecah dengan membiarkan fahaman ini dan menyebabkan jurang perpecahan semakin melebar dan kaum kuffar semakin tersenyum riang bertepuk tangan.

Ayuh mari kita lawan habis-habisan fahaman ini tanpa perlu menunggu JAKIM atau JAIS atau JAWI untuk melakukannya.

Ingatlah sedikit tetapi berkualiti lebih baik dari ramai yang tidak ada kualiti dan tidak bermotivasi.

Raja Petra contoh terbaik boleh menggoncang kestabilan negara kita walaupun berseorangan kerana dia bijak mengatur strategi dan tidak peduli menabur fitnah merata tempat di alam siber melalui lamannya Malaysia Today.

Mari kita baca sama sama khasnya Sahabatku Maharaja Zhou adakah benar Nik Aziz Wahhabiy atau tidak...Kita boleh berhujjah dan boleh menolak mana mana hujjah.

Tulisan Unspinner ( http://theunspinners.blogspot.com/ ) :

Sebenarnya memang kalau dikaji dan diteliti pendapat Ustaz Nik Aziz Nik Mat ini membawa pendapat kaum muda (wahabi,"salafi" dan SEBAHAGIAN deobandi, bukan kesemua deobandi, harap fokus perkataan SEBAHAGIAN itu supaya tidaklah terjadi proses memukul-ratakan semuanya).

Ini boleh kita telusuri dari cenderungnya beberapa halaqah pengajian di Kelantan pada waktu dahulu terhadap Tok Khurasan (pernah belajar di Deobandi dan tiba di Kelantan pada tahun 1911/1912 anggaran usia dlm lingkungan 37 tahun).

Maklumat mengenai Tok Khurasan ini boleh didapati di dalam buku TOKOH-TOKOH ULAMA' SEMENANJUNG MELAYU jilid (1) terbitan Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yg diselenggarakan oleh Ismail Che Daud pada halaman 435.

Kita perlu buat kajian MENDALAM mengenai bagaimana Ustaz Nik Abdul Aziz ini boleh cenderung ke arah metod (cara) "Salafi", Wahabi dan SEBAHAGIAN pecahan Deobandi ini.

Ini kerana kecenderungannya itu berkait rapat dengan doktrin yg berakar-umbi di Deobandi kerana Ustaz Nik Abdul Aziz ini mmg diketahui belajar di sana (Darul Ulum,Deobandi), walaupun selepasnya itu beliau mengambil Ijazah Sarjana Muda (bachelor degree) dan Ijazah Sarjana (Master) di Al-Azhar Ash-Sharif, Mesir dalam pengkhususan Bahasa Arab dan Shari'ah.

Perlu ditelusuri permasalahan di Deobandi kerana Deobandi itu sendiri pun ada bermacam ragamnya walaupun atas nama yg sama iaitu Deobandi.

Bagaimana tokoh ulama Kelantan seperti Sahibus Samahah Dato' Hj. Ahmad Maher al-Azhari (bekas mufti Kelantan) yg diketahui pernah berguru dgn Tok Khurasan mengikut penerangan buku Tokoh-tokoh Ulama' Semenanjung Melayu tersebut masih mampu mengekalkan cara kaum tua.

Keutamaan mesti diberi atas nama ini iaitu Tuan Guru Hj. Ni'mat bin Raja Banjar. Siapakah beliau?

Beliau ialah bapa Ustaz Nik Abdul Aziz yg. juga merupakan salah seorang murid Tok Khurasan. Kesemua maklumat ini perlu dicerna satu persatu dan diperinci dgn sehalus-halusnya. Caranya?

Sebagai langkah awal ada beberapa forum yg. boleh dijadikan platform untuk mengetahui siapa Deobandi dan kaitannya KALAU ADA (ingat perlu dikaji,jgn terus pukul rata) dgn Wahabi dan "Salafi".

Salah satunya Sunniforum.com yg. dipenuhi dgn. umat Islam berbangsa Pakistan dan utara India yg. mana melalui pengamatan saya sebahagiannya sudah berhijrah ke United Kingdom. Kebanyakan mereka bermazhab Hanafi(tetapi tidak kesemuanya bermazhab Hanafi dan berasal dr. Pakistan dan utara India, ada juga berasal dr. tempat lain dan bermazhab Shafi'i, Maliki dan sgt sedikit sekali golongan Hanabilah).

Baca komen-komen mereka kerana dari situ kita akan dapat mengagak beberapa perkara yg. akan mungkin dpt. memberi beberapa clue kepada kita tentang Deobandi ini.

Seterusnya lawatilah ilhamkanku.com.my yg. mana bagi saya sangat bermanfaat untuk kita mengetahui manhaj sebenar Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ianya diselenggarakan oleh Mohd. Zaidi Abdullah (anak murid Allahyarham Tuan Guru Hj. Abdullah Lubok Tapah).

Mungkin dari situ akan menjadi titik-tolak kpd. kita untuk mendapatkan maklumat mengenai beberapa blog yg lain yg mana mungkin akan dapat mengayakan lagi khazanah pengetahuan kita dan seterusnya mengetahui perjalanan seorang manusia yg. bernama Ustaz Nik Abdul Aziz Nik Mat ini dan penyebab kenapa beliau jadi begini pelik, menyebabkan beberapa pandangannya yg berlainan dari manhaj Shafi'iyyah (fiqh)dan Asha'irah-Maturidiyyah yg telah sebati dgn kita di Malaysia sejak dahulu lagi.

Pandangan dan sumber hukum dia pun mmg. tidak sama dgn ulama' muktabar dari kalangan Shafi'iyyah (fiqh) dan Asha'irah-Maturidiyyah.

Sememangnya secara peribadi walaupun dia (Ustaz Nik Abdul Aziz) mengambil ijazah sarjana muda dan ijazah sarjana di Al-Azhar Ash-Sharif, tetapi Deobandinya itu lebih kuat kerana beliau pernah belajar di Deobandi, ditambah pula sejak dari kecil sudah didedahkan dgn Deobandi.

Bagaimana? Fikirkan sendiri dan telusuri sehalus-halusnya selepas mengkaji dgn sedalam-dalamnya dan seterusnya buatlah artikel yg ilmiah dan jitu.

InsyaAllah

Lagi link :




Sekali lagi saya sisipkan link penghinaan Asri ini terhadap keluarga Nabi keturunan Syed yang disiar oleh laman Asyraf Malaysia http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=601


Ehsan dari Perang Cyber

0 comments:

Post a Comment

Apa kata Blogger