Berikut adalah petikan daripada ucapan Haji Hadi Awang di Banggol Peradong, Kuala Terengganu 7 April 1981.

Friday, December 25, 2009


Amanat Dato Haji Abdul Hadi Awang

“Saudara-saudara sekalian!”

“Percayalah, kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional (BN) bukan kerana nama dia BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir.”

“Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itulah kita berjuang dengan puak-puak ini. Kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.”

“Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing) agama suku.”


Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang
Kuala Terengganu,7 April 1981.




Fatwa 12
Amanat Haji Abdul Hadi

LATARBELAKANG

• Amanat Haji Abdul Hadi adalah petikan kata-kata bercirikan hukum agama yang telah diucapkan oleh Timbalan Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS), Haji Abdul Hadi Awang ketika menyampaikan ceramah politik di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981. Amanat Haji Abdul Hadi ini telah didedahkan buat pertama kalinya pada 11 Ogos 1983 oleh Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Wan Mokhtar Ahmad di Dewan Undangan Negeri Terengganu.

CIRI-CIRI AMANAT

• Terdapat tiga perkara pokok dalam Amanat Haji Abdul Hadi yang dianggap menjadi punca yang menyebabkan sesetengah ahli dan pengikut Parti Islam SeMalaysia (PAS) mengkafirkan ahli-ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau United Malayan Nation Organization (UMNO) sebagaimana yang berikut:

1. Mendakwa menentang UMNO dan Barisan Nasional bukan kerana nama UMNO dan Barisan Nasional, tetapi UMNO dan Barisan Nasional mengekalkan perlembagaan penjajah, peraturan kafir dan peraturan jahiliyah.

2. Mendakwa perjuangan menentang UMNO dan kerajaan adalah jihad dan mati dalam perjuangan itu adalah mati syahid.

3. Mendakwa sesiapa menganggap politik suku dan agama suku adalah kafir.

• Ketiga-tiga perkara ini terkandung dalam Amanat Haji Abdul Hadi seperti berikut:
“Saudara-saudara sekalian, percayalah kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO, kita menentang BN bukan kerana nama BN, menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah, oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka.

Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.

Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku, agama suku.”

• Berdasarkan petikan ucapan inilah menguatkan kepercayaan penyokong-penyokong PAS bahawa perjuangan PAS melawan UMNO adalah jihad, begitu juga ucapan dan derma mereka itu termasuk juga di dalam jihad. Dengan sebab itulah penyokong-penyokong PAS berjuang menentang UMNO sehingga sanggup menumpahkan darah. Demikian juga sekiranya mereka mati kerana melawan dengan penyokong-penyokong UMNO, mati mereka adalah mati syahid dan mati dalam Islam. Maka muncullah keyakinan sesetengah ahli dan pengikut PAS yang fanatik bahawa ahli UMNO betul-betul kafir.

• Akibat daripada fenomena tersebut, timbul pula amalan agama yang bercanggah dengan Islam di kalangan pengikut PAS di sesetengah kampung di negeri Kelantan dan Terengganu seperti sembahyang dua imam, memulau sembahyang jemaah, mengakadnikah semula pasangan Islam, tidak makan daging sembelihan, berbalah dan tidak bertegur sapa sesama ahli dan sanak saudara, tidak hadir kenduri-kendara dan bermacam lagi.

KEPUTUSAN FATWA

• Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka telah mengambil maklum dan bersetuju menerimapakai keputusan fatwa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke 16 pada Februari 1986 di Pekan, Pahang Darul Makmur yang memutuskan bahawa:

1. Setelah meneliti dan berbincang mengenai perkara ini, Muzakarah telah bersetuju bahawa Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi ini:

a) Bercanggah dari segi ajaran Islam.

b) Bercanggah dengan kepentingan masyarakat Islam dan kemuliaan agamanya.

c) Bercanggah dengan prinsip da`wah Islamiyyah.

2. Muzakarah juga telah bersetuju supaya perkara ini dihebahkan kepada orang ramai. Untuk maksud ini, pihak Pusat Penyelidikan Islam diminta supaya menyediakan risalah mengenai Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi dengan mengambil kira keputusan yang telah dipersetujui oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini serta hujah-hujah dan dalil-dalil terhadap perkara-perkara tersebut. Risalah tersebut hendaklah diedarkan kepada orang ramai.

3. Muzakarah juga bersetuju supaya keputusan mengenai amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi ini disiarkan di dalam media tempatan.

1 comments:

insidewinme said...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

Post a Comment

Apa kata Blogger